Var fasen tog yttrandefriheten vägen?



yttrandefrihet -
 varje svensk medborgares lagstadgade rätt att i bl.a. ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst. Yttrandefriheten har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande; regleras i yttrandefrihetsgrundlagen (YGL).

Sökresultat av "yttrandefrihet" på National Encyklopodin



Att man ska kunna säga vad man tycker och tänker är en rätt vi har. En rätt vettig rättighet om ni frågar mig (delia). Det finns en gräns dock. Personliga påhopp som leder till kränkning och trakasserier. Har man inte gått överstyr när man smutskastar en oskyldig person och dess familj nar man bara har uttryckt sina åsikter? Var fasen finns respekten? Man behöver väl inte acceptera folks åsikter, men däremot bör man respektera varandra. Oavsett religion, hudfärg, osv.

Har man inte gått överstyr när en person når sin punkt där man inte orkar mer efter att blivit trakasserad och kränkt? Eller när familjen blir inblandad? Att man känner att man inte kan blogga längre för alla hatare har inget bättre för sig än att trycka ner någon annan för han/hon själv mår piss? Ugh det gör mig förbannad! Och att man kommenterar anonymt på någons blogg, säger bara att man är feg och inte vågar stå på sig själv. Och om man nu spenderar en massa tid på att läsa någons blogg som man ändå hatar, för att sedan skriva hatmail och kommentarer, så säger jag detta: skaffa ett liv! ni kommer drunkna i ert självupptagna och avundsjuka ego!

Man tar en fight för sina kompisar, eller hur? Jag tycker det är jättesynd att det ska behöva gå så långt att jag just upptäckt att en god vän inte tänker blogga mer på grund av haters. Visst det är bara en blogg, men det är en principsak! Jag beundrar henne för hennes styrka och att hon verkligen är rak på sak, har hon alltid varit, men även de starkaste har en boiling point. Det kommer till en viss punkt där man måste sätte ner foten och inte acceptera folks beteende. Att man ens har mage till att skriva nåt sånt till en annan person? Jag menar jag tycker vissa är helt ute och cyklar när de berättar sina åsikter men det finns inget rätt och fel med att ha åsikter. Och även om jag absolut inte håller med för fem öre, så får jag bita ihop och respektera deras åsikter. Det jag inte förstår är som sagt hur man har mage att kränka och trakassera någon? Inte bara strider man mot oskrivna moraliska regler, utan också mot svensk lag!

Jag är så chockad så jag vet inte mer vad jag ska säga.. Jag tycker synd om dem haters för att de inte vet bättre. Enbart därför. Sorgligt.




Comments
Postat av: hoda

- delia ? ti amo .

2009-03-30 @ 17:43:07
Postat av: johanna - Au pair 2009

i should i know???? :)

2009-04-02 @ 04:34:31
URL: http://yellowladie.blogg.se/
Postat av: johanna - Au pair 2009

how should i know???? :) ååh saknar er i skåne!!

2009-04-02 @ 04:34:54
URL: http://yellowladie.blogg.se/

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (not published)

URL/Website:

Comment:

Trackback
RSS 2.0